RÖPORTAJ: OKAN PULAT - INSIGHT


Fotoğraf severler hatırlayacaklardır... Gölge Fanzin'in bir önceki sayısında Suimasen Editons’ın kurucuları Erdem Varol ve İbrahim Karakütük ile yaptığım bir röportajı sizlerle paylaşmıştım. Bu girişimlerinin gelecekte daha sık duyulacağını da iddia etmiştim. Bu röportajda Suimasen Editons’a biraz ivme kazandırmak için Varol ile Karakütük’ü az biraz da sorgulamıştım... Hani tüm yayımlarınız bu mudur? Sizde başka bir olay yok mudur? gibisinden... Onlarda sağ olsunlar, benimle ileriye dönük planlarını paylaşmışlardı. Peşi sıra hormonlu bir Osmanlı tokatı gibi patlattılar çemçük ağızlı arsız suratıma 6 kardeşi... Bunun üzerine bir kadın (Arzu Arısoy) ve birkaç iyi adamla (Can Tanrıseven, Dinçer Dökümcü, İbrahim Karakütük, Okan Pulat ve Onur Girit) fotozinleri hakkında Facebook’ta kurduğumuz grup üzerinden bu röportajlar serisini gerçekleştirdik. Ortalama olarak 3 saat kadar süren bu söyleşiyi bitirdiğimizde memleket fotoğrafı adına belki küçük ama teşvik edicilik bakımından bir o kadar da büyük bir enerjiyi açığa çıkarttık. Hoş bendeniz, uzun süre sandalyede iğreti oturmaktan bir de flat-ass sendromuna yakalandım. O da bir başka şahane oldu ki değmeyin gitsin!

Not: Toplam 6 adet mini röportaj bulunuyor. Arzu Arısoy'un röportajını müteakiben her gün bir diğer röportaj yayımlanacaktır. Bilgilerinize.

Cenk Mirat PEKCANATTI: Okan, merhaba...

Okan Pulat (@okanpulat_): Merhaba...

- Bize ‘Insight*’tan bahsedebilir misin? (*Insight: anlayış, bir şeyin iç yüzünü kavrama)


- Tabi... bu fotozin aslında Erdem'in beni arayıp “Abi, bir fotozin yapmak ister misin?” diye sormasıyla ortaya çıktı. Aslında uzun süredir aklımda bir kitap yapma fikri vardı. Fakat durumlar belli...


- Maliyet sıkıntılarını mı kastediyorsun?

- Evet.

- Fotozinde hiç metin kullanılmamış. Bu senin genel tavrın mı? Yoksa sadece bu fotozine mi mahsus?

- Evet, hiç metin yok. Aslında genel tavrım diyebilirim. Metin kullanmayı gerekli görmüyorum. Ama bir daha ki sefere olabilir de...

- Seçkin hangi düşünceler etrafında toplandı? Bu fotoğraflar aracılığıyla senin bir fotoğrafçı ya da insan olarak hangi yanınla tanışıyoruz?

- Benim için fotozindeki seçki, aslında ‘insight’ kelimesi ile açıklanabilir. Bu sözcüğün İngilizce açıklaması benim hoşuma gitmişti: “the capacity to gain an accurate and deep intuitive understanding of a person or thing.” Benim yaptığım da buna benzer bir şey sanırım, hem kendimi, hemde yaşadığım çevre ile bir tür etkileşim.

- ‘Insight’ ile yaşadığım etkileşimi bir izleyici olarak sana şöyle özetlesem... ‘Yalnız’, ‘izole’, ‘şehirden ırak’, ‘terk edilmiş’ ve ‘az bir melankolik’... Ne dersin? Bu türden düşüncelere bir geçit açıyor mu ‘Insight’?

- Aslında açıyor. Epey özetliyor diyebilirim.

- Diğer işlerle karşılaştırdığımda, senin işlerinde siyah-beyaz tonalite, mikro-makro kontrast değerleri gibi etkenlerin hayli önem teşkil ettiğini gözlemliyorum.

- Evet, tonlamaya çok dikkat ediyorum.

- Fotoğraflarını kare kare mi düşünüyorsun? Yoksa kafanda koca bir resim var ve onları bir araya getirebilmek için tek tek topluyor musun? Yani, her bir fotoğrafın kendi içinde bir bütünlüğe sahip görünüyor.

- Fotoğraf makinem her zaman yanımda... ve hissettiğim, bana dokunan anları fotoğraflamaya çalışıyorum. Kafamda koca bir resim yok... Fakat bana dokunan, bir bütünlük oluşturan anlar var. Bu insana tanıdık gelen, fakat ne olduğunu tam anlayamadığınız şeyleri toplayıp eve götürmek gibi... Daha sonra, bu fotozin gibi işlerde bir bütünlük sağlanabiliyor.

- Senin Suimasen Editions ile ilişkin nasıl başladı? Süreç bu fotozinin öncesine uzanıyor mu? Yoksa daha yeni mi?

- Ben, Erdem ve Can ile 2016 yılında Fotoistanbul Festivali’nde tanıştım. Daha sonra Erdemle ilişkimiz hep devam etti. Canla da öyle...

- Suimasen Editions’dan önce “Erdem vardı... Can vardı” diyorsun...

- (gülerek) Evet. Hep bir iletişim halindeyiz. İşlerimiz hakkında sürekli aramızda paylaşımlarda bulunuyoruz. (gülerek) Daha sonra ise Suimasen...

- İleriye dönük olarak kafanda ne var?

- (gülerek) Bir fotozin daha var.

- Harika! Fakat ifade etmeden geçemeyeceğim. Yüksek baskı kalitesine sahip bir fotoğraf albümünde fotoğraflarının daha doğru bir ifade bulacağına inanıyorum. Umarım bir gün böyle bir sürprizle ortaya çıkar ve bizleri heyecanlandırırsın.

- Evet... Kesinlikle katılıyorum. İleride mutlaka olacak.

- Senin eklemek istediğin herhangi bir şey var mı?

- Çok teşekkür ediyorum. Buradaki bütün dostlarıma da çok teşekkür ederim. Benim için çok güzel bir tecrübe oldu...

- Eyvallah! İyi akşamlar!


Not-1: "Insight" adlı fotozini edinmek isteyen fotoğraf severler, Okan PULAT'ın instagram hesabı aracılığıyla kendisiyle iletişime geçerek tedarik edebilirler.

Not-2: Fotoğraf severleri, yakın gelecekte gerek mütevazi kişiliği gerekse kaliteli fotoğraflarıyla, fotoğraf dünyasında hak ettiği yeri edineceğini öngördüğüm Okan PULAT'ı takip etmeye davet ediyorum.


Bu çeviri; Gölge Fanzinin 18. sayısında yayımlanmıştır.
Gölge Fanzinin bu sayısını aşağıdaki bağlantıya tıklayarak okuyabilirsiniz.
alternatif olarak;