ÇEVİRİ: BU GÖRSEL DÜNYANIN NEDEN PROFESYONEL FOTOĞRAFÇILARA İHTİYACI OLDUĞUNUN GÜZEL BİR KANITI


Aralık 20, 2016 | Dan Bracaglia

Dün bir tetikçi Ankara'daki bir fotoğraf sergisi açılışında, Türkiye Rus Büyükelçisine suikast düzenledi. Olayı takip eden Associated Press fotoğrafçısı Burhan Özbilici, büyükelçi katılımcılara hitap ederken meydana gelen suikasta ilk elden tanık oldu. 

Tetikçi kendisinden birkaç metre uzaklıktaki olmasına rağmen, Özbilici fotoğraf çekmeye devam etti. Ve onun cesareti sayesinde bu korkunç olaya tüm dünya şahit olup, konuyu çevresindeki tüm ögelerle birlikte daha iyi ele alabildi. Özbilici'yi cesareti sebebiyle bir kahraman ilan etmeden evvel, bir an için aslında tam olarak yapmak için eğitilmiş olduğu şeyi yaptığını hesaba katın. O sadece herhangi iyi bir foto muhabirin yapması gerekeni yaptı. 

Los Angeles Times'a, bugün verdiği röportajda, Özbilici olayla ilgili şunları söyledi:

“Tabii ki, tetikçi bana yöneldiği takdirde karşı karşıya geleceğim tehlikeyi biliyor ve bu durumdan korkuyordum. Fakat az ileri çıktım ve adamı, çaresiz esir seyircilerini sindirirken fotoğrafladım. Şöyle düşünüyordum: 'Buradayım. Vurulabilir ya da yaralanabilirim ve hatta ölebilirim. Ben bir gazeteciyim. İşimi yapmak zorundayım. Tek bir fotoğraf çekmeden oradan kaçabilirdim. Fakat daha sonra insanlar bana neden hiç fotoğraf çekmedin, diye sorduklarında onlara verecek geçerli bir cevabım olamazdı.”

Bu vaka , her zamankinden daha fazla iyi eğitimli foto muhabirlerine ihtiyacımız olduğuna dair çok net bir hatırlatma. Gerek Birleşik Devletler gerekse dünyada haber odasındaki eğilim, ne yazık ki fotoğrafçıların mevkilerini küçültmek açısından acımasız sabit bir döngü içinde olmuştur.

Foto muhabirlik işlerinin azalmasında birçok etken var. Basılı ve seri ilanlardaki düşüş kadar, akıllı telefonların görüntü kalitesindeki artış da bir diğer neden... Akıllı telefonlar uzunca bir yol kat etti. Birçok medya kuruluşu için gazetecilerin iPhonelarıyla çektikleri fotoğraf ve videolar artık genellikle yeterli kalitede kabul ediliyor. 

Mesela nitelikli bir foto muhabir yerine, Associated Press akıllı telefonu olan bir muhabiri bu olay yerine gönderirse ne olur? Ne de olsa sadece bu sadece sıradan bir galeri açılışı öyle değil mi? Kürsünün ardındaki büyükelçinin şipşak bir fotoğrafı...  buna ilave olarak galeri duvarlarının metne eşlik edecek birkaç fotoğrafı daha işi bitirmeye yetecektir.

İşin özü şu ki; yıllarca eğitim almış ve saha tecrübesi olan bir profesyonel foto muhabirinin yerini gerçekten hiç kimse tutamaz. Haberlerin giderek kişinin özel zevkine hitap ettiği bir dönemde , gerçekler güvenilmez olabilir. Ama iyi bir foto muhabiri en azından bizleri işin aslına yakınlaştırabilir. Çünkü bu onların işi...

Konu ile ilgili bir başka görüş;

İSTER MİYDİNİZ?