VİDEO: TABU KEMİREN - BÖLÜM: 01 - KONU: ARA GÜLER


VİDEO: TABU KEMİREN - BÖLÜM: 01 - KONU: ARA GÜLER

Hazırlayan ve Sunan: Cenk Mirat PEKCANATTI


Düzeltmeler: 

Minimata değil, Minamata (3' 52'')
Raina değil Reina (5' 30'')
Ara Güler'in arşivi satın almasından sonra da... değil Doğuş Holding'in arşivi satın almasından sonra da... (8' 38'')
Doğan Grubu değil, Doğuş (9' 35'')
Tutamaç değil, El Freni (12' 56'')

______________________________⚔️______________________________


10:10'da 10 Dakika'da, Nurhan Çetinkaya, Ara Güler'e Doğuş Grubunun arşivini alması hakkındaki düşüncelerini soruyor.

İşte ustanın bu soruya cevabı...


BİLGİ: PİYANO ve ARA GÜLER

Ara Güler, '6-7 Eylül Olayları' esnasındaki o karmaşada fotoğraf çekerken bir mağazanın ikinci katından adamın tekinin, kocaman bir piyanoyu aşağıya atmaya çalıştığını görür. Piyanonun ayağı bir engele takıldığından ötürü, bu adam amacına hemen ulaşamaz. Bu arada durumu fark eden Ara Güler aşağıdan seslenir: “Madem atacaksın, birkaç dakika bekle, makineyi ayarlayayım, bekle...”

Piyanoyu atan adam fotoğraf için bekler! Makinanın ayarları tamam olduğunda piyano aşağıya atılır ve Ara Güler bu anları görüntüler!

Üstadın kendi ifadesine göre o fotoğrafı Fransa’da bir dergiye gönderir ve bu fotoğraf arşivine bir daha asla geri dönmez!

Zamanın da çok kereler “Akılsız kafam, keşke göndermeseydim!” demiş. 

VİDEO: TABU KEMİREN - BÖLÜM: 01 - KONU: ARA GÜLER



______________________________⚔️______________________________

EL FRENİ ve ÖLEN ADAM

Türkiye’nin o zamana kadar yaşanmış en büyük tren kazasından sonra foto muhabiri Ara Güler kaza mahalline gider. 

“Haber geldi, Orient Express Çatalca’ya yakın bir yerlerde çarpışmış, çok ölü var. Ressam Firuz Aşkın’ın arabası var. Dedim ‘Beni götürsene oraya kadar’. Bindik gittik kaza yerine, ambulanslar gelmiş falan. Yokuş aşağı tren görünüyor, vagonlar devrilmiş, birbirinin üzerine binmiş, vay anasını! Ben iniyorum aşağı, ‘Ben gelmeyeyim abi’ dedi .’Niye gelmiyorsun?’ ‘Ben irkilirim böyle şeylerden’ dedi ‘Ulan ne biçim gazetecisin” falan filan, midesi tuttu, kusuyor. Kussun, ben indim tepeden aşağıya ki çok kötü vaziyet. Ölüleri çıkarıyorlar, trenin kenarına diziyorlar. 10 tane burada, 15 tane orada 20 tane şurada filan. Bir vagon görüyorum dik durmuş, içine girip bakayım diyorum belki acayip birşey çıkar. Mecmua fotoğrafı çekmek başka şeydir. Çarpışmış trenleri çekince iş bitmez. Detay lazım, sembolik detaylar, cesetleri de ön plana almamak lazım. Orada da imajinasyon lazım. Bir yere gittim, bir kompartıman, böyle eğri duruyor, ama içinde de yürünebiliyor. Bir el var, bir de imdat freni, birbirinden aşağı yukarı iki karış mesafede. Kafamdan bir kompozisyon kurdum, şu el biraz daha ileride olsa, el frenine uzanıyor gibi olsa dramatik olmaz mı resim? Adamın, yani ölünün elini çekiyorum, gelmiyor. Vücudunu itmeye çalışıyorum, sıkışmış gelmiyor, çekiyorum ki denge bozuldu, adamın altında kan birikmiş o kanlar başımdan aşağıya aktı. Üstüm başım her tarafım kan içinde kaldı. Neyse tutturamadık adamın elinde, çıktık oradan kanlar içinde. Bir takım resimler çektik işte, Orient Ekspres ve ölüler, arkada trenin enkazı görünüyor, Paris-Match de tam sayfa çıktı.”


(Solda) 2006 yılında Bursa Fotoğraf Günleri esnasında Ara Güler'e imzalatılan portakal, (Sağda) portakalın 2020 yılındaki hali 

VİDEO: TABU KEMİREN - BÖLÜM: 01 - KONU: ARA GÜLER


SORU KÜMESİ: BİLMEM KAÇ SORUDA ARA GÜLER


Kapanan Ara Güler Fotoğrafçılık Eğitim ve Sanat Vakfı Mütevelli Heyeti; Ara Güler, Antoni Melkonyan, Umut Sülün, Jaklin Köse, Oskar Fuchs, Yücel Doğruer, Yaşar Kartoğlu ve Fatih Aslan'dan oluşuyordu.

ARA GÜLER'İN ARŞİVİ VAKFA EMANET


TURKCELL (0532) ARA GÜLER REKLAMI (2001)


TRT Arşivinden Perihan Kuturman'ın içine dahil olduğu fotoğrafçılıkla ilgili bir video (15. dakika 56. saniye itibariyle Perihan Kuturman'ı izleyebilirsiniz.)


PERİHAN KUTURMAN'IN BASIN ŞEFİ OLDUĞU ABD BİLGİ SERVİSİ (İng. USIS) NEDİR?

Dünyanın birçok yerinde bilgi merkezlerinin bulunduğu bir ABD Hükümeti Dış Servisi ajansıdır. Bir bilgi merkezi genellikle bir okuma odası, bir kütüphane, bazen bir sinema, 16 mm'lik bir sesli film kiralama hizmeti ve yazı işleriyle ilgili büroları içerir.

VİDEO: TABU KEMİREN - BÖLÜM: 01 - KONU: ARA GÜLER


ARA GÜLER, MERHABA İZMİR SERGİSİ SANAL TURU



Wikileaks kaynaklı enteresan bir belge

VİDEO: TABU KEMİREN - BÖLÜM: 01 - KONU: ARA GÜLER


İzlemek için lütfen aşağıdaki bağlantıyı tıklayınız.


TABU KEMİREN'in Bölüm Konuları: 

1. Bölüm: #AraGüler
2. Bölüm: #SokakFotoğrafçılığı
3. Bölüm: İmgenin Cinsiyeti: H.C.B
4. Bölüm: #SabitKalfagil: Sahipsiz Bir Arşiv
5. Bölüm: Capa'nın Düşen Askeri
6. Bölüm: Pamuk'un Turuncusu
7. Bölüm: Bir Festivalim Bile Yok!?! Anlıyor musun?
8. Bölüm: Leica Camera; Mitik Bir Hikaye
9. Bölüm: Fotoğrafçıdan, 'fotoğrafçı' olur mu?
10. Bölüm: Fotoğrafa Hizmet Nasıl Edilir?

"Deviremediğin tabuyu kemireceksin..."

Yorumlar