ÇEVİRİ: 6 FOTOĞRAF EDİTÖRÜ YENİ YETENEKLER BULMAK İÇİN INSTAGRAM'I NASIL KULLANDIKLARINI ANLATIYOR


Nisan 13, 2017 Elizabeth Sulis Gear


©Amr Alfiqy - TIME LightBox, fotoğraf editörü Olivier Laurent tarafından Instagram’da keşfedilen bir fotoğrafçı

Sosyal medya, uzun süredir göz ardı edilen bir ortam olsa da, günümüzde sayıları her geçen gün çığ gibi büyüyen bir fotoğrafçı kitlesi, bu mecranın fotoğraflarını pazarlamak için faydalı bir ortam olduğunu kabul ediyor. Instagram'ın dolaysızlığı ve kolay erişilebilirliği yeni çalışmalar bulmak ya da bir görev için uygun kişiyi işe almak isteyen fotoğraf editörleri, sanat alıcıları ve şirketler için bu uygulamayı faydalı kılan başlıca özellikler...

PhotoShelter ile işbirliği içinde hazırlanan Instagram hashtag'lerini kullanma kılavuzumuzda, işinizin doğru kitleler tarafından görülmesine yardımcı olmak için hashtag kullanmanın önemini vurguladık. (ücretsiz olarak buradan indirebilirsiniz. Kaynak İngilizcedir.) Bunun ardından çaylak ve/ya bilinen fotoğrafçıların devam eden çalışmalarını bulmak ve takip etmek için Instagram'ı nasıl kullandıklarını anlatan altı fotoğraf editörüyle görüştük.

Olivier Laurent, TIME LightBox Fotoğraf Editörü

“Instagram’ı sürekli olarak yeni yetenekler keşfetmek için kullanıyor, aynı zamanda yerleşik fotoğrafçıların çalışmalarını inceliyorum. Bir fotoğrafçının Instagram akışı aracılığıyla vizyonu, kimliği ve işine olan bağlılığı hakkında çok şey öğrenilebilir. Duruma ve editöryal ihtiyaçlara bağlı olarak; ya belli bir fotoğrafçıyı arıyorum ya da özellikle aşina olmadığım, tanımadığım insanları keşfetmek için uygulamanın bana rehberlik etmesine izin veriyorum.

Herkes 2015 protestoları sürecinde TIME'nin kapağını oluşturan Baltimore'lu Devin Allen'ı biliyor, ancak ben düzenli olarak Instagram'da fotoğrafçıları keşfedip yayınlarım. En yenisi, New York'ta yaşayan bir mülteci olan Mısırlı fotoğrafçı Amr Alfiqy idi. Başkan Donald Trump’ın tartışmalı seyahat etme yasağı sonrasında, hava limanı protestolarının çekimi işini ona verdim. Bu vaka, doğru kullanıldığında Instagram'ın yeni sesleri ortaya çıkarabilmenize nasıl yardımcı olduğuna güzel bir örnektir.

Belirli hashtag'leri veya konum etiketlerini araştırıyorum. Bunlardan ikincisi (konum), dünyanın herhangi bir yerinde bir şey olduğunda sahnede kim olduğunu bulmanızı sağlar. Bu özelliklerden yararlanmayan profesyonel fotoğrafçıları gördüğümde hep şaşırdım. Yeni sesler bulmanın başka bir yolu da, kimin kimi takip ettiğini incelemektir. – bazen meslektaşlarım veya arkadaşlarım yeni yetenekleri keşfederler ve onların takipçi listelerine göz atmak faydalı bir bilgi birikimi kaynağı olabilir.

Instagram'ı her gün, günde birkaç kez tararım. Bazen çalışmak istediğiniz yeni bir kişiye rastlarsınız. Herhangi bir günde ne bulacağınızı asla bilemezsiniz.”

‘Mitiku Kassa, Etiyopya'nın Afet Risk Yönetimi Komiseri, Addis Ababa’daki Ofisinde’. © Zacharias Abubeker - Bloomberg Businessweek, fotoğraf editorü Jane Yeomans tarafından Instagram’da keşfedildi.

Jane Yeomans, Bloomberg Businessweek Fotoğraf Editörü

“Instagram, görevlere fotoğrafçı atarken ve fotoğraflar için kaynak ararken günlük olarak kullandığım birçok fotoğraf aracından sadece birisidir. Fotoğrafçıların dünyanın neresinde olduğunu görmek için Instagram'a sık sık göz atıyorum. Çünkü çoğu haftalarda dünya çapında bir öykü için göreve bir fotoğrafçı atamak istiyorum. Ek olarak, mevcut fotoğrafları lisanslamak için Instagram'ı tarıyorum. Ayrıca adres defterimi genişletmek ve yeni fotoğrafçılar bulmak için kullanıyorum. Instagram'da bulduğum fotoğrafçılardan aldığım lisanslı fotoğraflar ile projelerini Instagram'da bulduğum ve iş için tuttuğum belli başlı (tanıdığım, ama iş vermek durumunda olduğum bir lokasyonda bulunduğunu tespit ettiğim) fotoğrafçılar var. Bazen de belirli bir etkinlik ya da yer aradığımda hashtagler üzerinden taramalar yapıyorum.”

Kerri MacDonald, New York Times Sosyal Fotoğraf Editörü

“Instagram’dan bulduğum, -mesela Mark Hartman’ın ‘Coney Island’ serisi gibi- bazı projeleri yayınladım. The Times'da benim gibi bir fotoğraf editörü olan Amanda Boe ile New York ofisinde ve Instagram'da “haftasonu projesi” adı altında bu projeleri yayımlamak için birlikte çalıştım. Daha yakın zamanda Mark Makela ile “Öncelikli Odaklanmış” adlı bir seride çalıştık. Mark, The Times için düzenli olarak çalışıyor ve Instagram hakkında aramızda sık sık e-postalaşıyoruz. Ana renkler üzerine yoğunlaşmaya başladı ve @nytimes için birlikte bir hafta sonu geçirdik.

Hong Kong büromuzda çalışırken yeni fotoğrafçıları bulmak için sosyal medyayı kullandım. Sadece Instagram’ı değil, Twitter ve Facebook’u da... The Times’dakilerin aksine sık sık fotoğrafçı kiralamam. (Benim öncelikli hedefimiz, zaten bize çalışan, savaştan tutun da yiyeceğe kadar her şeyi çeken fotoğrafçıların hepsiyle çalışmak.) Ama atadığımda, önce bir fotoğrafçının Instagram'daki akışına bakıyorum. Aslında Instagram için çekilen bir proje üzerinde çalışırken, platformda güçlü bir varlığa sahip olan kişilere meyilli olmaya çalışıyorum. Son dakika haberlerinde Instagram hashtagleri kullandık, ancak genellikle yeni fotoğrafçıları bulmak için hashtagleri taramam. Yeni birisini bulmak için gerekli olan kolay bir yolun var olduğunu düşünmüyorum. Örneğin çok geniş bir skalası olan #photojournalism etiketini takip etmek gibi... Bir hesaptan diğerine atlamak yerine kendimi biraz akış içinde kaybetmeye eğilimli olabilirim. Instagram'a her gün bakıyorum ve fotoğraf editörlerimin çoğunun aynı şeyi yaptığını biliyorum. @nytimes özet akışlarını takip etmek ve meslektaşlarımın neler gönderdilerini gözetmek orada yaptığım şeylerin sadece bir kısmı, ama aynı zamanda yeni işlerin ve yeni tarzların da arayışındayım. ”

‘Sin and Salvation in Baptist Town’ serisinden bir fotoğraf ©Matt Eich, Bu fotoğrafçı Burn Magazine editörü Francesca Gennari tarafından Instagram’da keşfedildi.

Francesca Gennari, Burn Magazine Freelance Editör ve Fotoğraf Editörü

“Bir editör olarak, bazen belirli bir tema ya da konu aradığımda, Instagram faydalı bir araç haline gelir. Her gün kullanırım. —Her zaman bağlı olmak ve Instagram’ı taramak çok önemlidir, bir sonraki fotoğrafın nasıl bir şey olacağını asla bilemezsiniz… BURN diary için haftada bir, belki de haftada 2-3 kez kontrol ederim. Hashtagler, web'de yer alan çok sayıdaki görüntünün içeriğini hızlı bir şekilde filtrelemenizi sağlar. Burn için, genellikle Burn Magazine web sitesi aracılığıyla gönderim yapıyoruz, ancak bazen yayımnlamayı düşündüğümüz fotoğrafçılara daha iyi ve daha derin bir bakış için Instagram'ı kullanıyoruz. Instagram çok daha dolaysız bir dil kullanıyor ve bir fotoğrafçının nasıl gördüğünü anlamanıza olanak sağlıyor— sıklıkla fotoğrafçı hakkında ‘gerçeklik’ ve ‘amaçla’ filtrelenen bir fotoğrafik denemeden çok daha fazla şey anlatır.

Freelance çalışmak için Instagram aracılığıyla hiç kimseyi işe almadım ama birileri beni işe aldı! Burn için, hem Burn Magazine hem de @burndiary için Instagram'da bulduğum fotoğrafçılara yer verdik. Aradığım konuya bağlı olarak, genellikle kendi araştırmalarımda çok spesifik hashtagler kullanıyorum. @Burndiary için genellikle #burnmagazine veya #photodiary veya #dailydiary gibi hashtagleri tararız. Bu hashtagleri kullanarak, hesabı ele almak (take over) isteyen fotoğrafçılarla hızlı bir şekilde irtibat kurarız. Bu yaklaşım her iki tarafında lehine çalışır.”

Ester 25 yaşında Nijeryalı bir kadın ve Protezione Civile tarafından yönetilen çocuklu annelere ve ebeveynsiz çocuklara yönelik bir sığınma evinde yaşamaktadır. Birkaç ay önce 'Mutluluk' adındaki kızıyla birlikte Nijerya'dan kaçtı. "Uzun ve zorlu bir yolculuktan sonra burada olduğum için mutluyum, benden ziyade kızım için oldukça tehlikeli bir yolculuktu. İtalyan Riace kasabası ve belediye başkanı Mimmo'ya teşekkürler, kızımın burada daha iyi bir gelecek için şansı var.” ©Francesco Pistilli - Open Society Foundations, Maggie Soladay tarafından keşfedilen bir fotoğrafçıdır.

Maggie Soladay, Open Society Foundations Fotoğraf Editörü

“Instagram'da her gün aktifim ve Open Society Foundations Instagram hesabı için Instagram takeoverlarının küratörlüğünü yapıyorum. Bunun için The Photo Society, Feature Shoot, Visura, Blink, VII, Noor, Rawiya Collective, Boreal Collective, Prime Collective ve Everyday Projects gibi fotoğraf ajanslarını, fotoğraf açısından zengin medya satış noktalarını ve fotoğraf koleksiyonlarını takip ediyorum. Kimin nerede ve hangi konular üzerine çalıştığıyla ilgili gerçekten önemli bilgiler edinebiliyorum. Son birkaç yılda göç konusunu, dünyanın en çok savaş olan ve güvensiz ülkelerinden ABD ve Avrupa’ya göçenleri ele alırken Instagram, benim içi paha biçilmez olmuştur. Görüntülerin lisansını aldım, çekimler sipariş ettim. Makedonya'nın Yunanistan ile olan sınırını kapattığı zaman oluşan krizdeki gibi, göçmen ve mülteci sorunlarını kilit noktalarda kimlerin fotoğrafladığını bilmeme dayalı olarak Instagram takeover (hesabı devralma) adayları buldum. Meksika'daki Guerrero Eyaleti gibi yerlerde günlük şiddet olayları hakkında kimlerin çalıştığını görebilmek, Meksika'daki fotoğrafçıları takip edebilmek için faydalı buldum.

Avrupa'da geçiş yapan refakatsiz ve reşit olmayan göçmenler gibi zor bir kategoride çalışma arıyorsam, kamplardan birinde bulunan profesyonel bir fotoğrafçı buluncaya kadar ya da bu olgunun gerçekleştiği olası göç yolları boyunca hashtagleri tararım. 

Her hafta, Instagram hesabımızı farklı bir fotoğrafçıya (bazen bir kolektif veya takım) devrediyoruz. Tabii ki insan hakları, adalet ve eşitlik gibi alanlarda çalışmalarımızı öven konuları ele aldıkları sürece... Kişisel projelerini akışta paylaşmaları için fotoğrafçılara bir ücret ödüyoruz. Open Society Foundations ile ilişki kuran fotoğrafçıların birçoğu için ilk temas Instagram aracılığıyla olur.

Ama her şeyden önce Instagram, fotoğrafçıları ve çalışmalarını gözümün önünde tutar. Onların Instagram’daki hikayeleri paylaşma konusundaki varoluşları ve bağlılıkları, belirli projeler için kiminle çalışılacağının önemli faktörlerinden biridir.”

Jenna Garrett, WIRED Fotoğraf Editörü

“Fotoğrafçılar genellikle, üzerinde çalıştıkları yeni bir projenin ya da yeni bir konumun Instagram aracılığıyla tanıtıcı bir görselini yayınlar. İlginçse, daha fazla bilgi edinmek için onlara e-posta gönderirim. Henüz çalışmalarını platformda keşfettiğim birini işe almadım, ancak bu olasılık dışı bir durum değil. Belirli hashtagleri de araştırmadım. Ama belki de bunu yapmalıyım! WIRED’da sık sık Instagram aracılığıyla projelere yer veriyorum. Instagram benim birincil ve favori sosyal medya mecram, bu yüzden sürekli etrafta takılıyorum. Instagram’ın keşif akışını (feed) ve hayran olduğum fotoğrafçıları takip etmeyi seviyorum. (Bunu yaparak bazı harika şeyleri keşfedebilirsiniz!)


Gölge Fanzin, Sayı: 17, Güz '18